Συνέντευξη επιλογής: μύθοι και πραγματικότητες

So, you want to make a career in HR… are you sure??
April 18, 2018
Chauffeur knowledge
April 23, 2018

Συνέντευξη επιλογής: μύθοι και πραγματικότητες

Συνέντευξη επιλογής : μύθοι και πραγματικότητες

Όλοι μας έχουμε βρεθεί κάποια στιγμή ως υποψήφιοι μπροστά σε κάποιους που θα μας αξιολογήσουν προκειμένου να προχωρήσουμε σε μια νέα θέση. Ανεξάρτητα από τη φάση της καριέρας που βρισκόμαστε, στο ξεκίνημα ή σε μια πιο ώριμη φάση, είμαστε ευχαριστημένοι (έως και ενθουσιασμένοι) για τη νέα προοπτική που ανοίγεται και έχουμε την τάση, που άλλωστε βρίσκεται μέσα στην ανθρώπινη φύση, να παραβλέπουμε κάποιους παράγοντες. Ας προσπαθήσουμε να τους δούμε έναν-έναν.

Μύθος  πρώτος :

Αυτή η θέση είναι για μένα, είναι κομμένη και ραμμένη  στις δικές μου προδιαγραφές (ή περίπου) και μου αξίζει να την κερδίσω.

Πραγματικότητα :

Το ίδιο ισχύει και για κάποιον άλλο υποψήφιο ή ίσως περισσότερους. Ο τρόπος που έχουμε ανατραφεί, μας έχει κάνει να πιστεύουμε ότι είμαστε το κέντρο του κόσμου. Από τη μια πλευρά της ζυγαριάς εμείς κι από την άλλη ολόκληρη η ανθρωπότητα (άντε, η αγορά εργασίας για να κάνουμε μια έκπτωση). Ίσως να εκπλαγείτε τώρα που το μαθαίνετε, αλλά είστε απλά ένας υποψήφιος, ανάμεσα σε πολλούς.

Μύθος δεύτερος :

Αυτή η διαδικασία που έχει ξεκινήσει είναι το πιο σημαντικό γεγονός που συμβαίνει αυτήν την περίοδο (ειδικά αν είμαστε εκτός αγοράς ή αν η θέση μας ενδιαφέρει πολύ).

Πραγματικότητα :

Μπορεί να είναι για σένα, αλλά για τους υπόλοιπους δεν ισχύει. Για παράδειγμα, για τον recruiter από την εταιρία συμβούλων που ετοιμάζει το short list, είσαι απλώς ένας ακόμα υποψήφιος, είσαι η διεκπεραίωση μιας συνάντησης  σε ένα project που τρέχει ανάμεσα σε πολλά άλλα ταυτόχρονα. Μπορεί να είσαι ο επικρατέστερος, αλλά αυτό δεν σημαίνει τίποτα αν ο πελάτης που έχει αναθέσει το έργο δεν συμφωνήσει. Ίσως να είσαι ο «λαγός» σε μια διαδικασία όπου πελάτης και ίσως ο σύμβουλος έχουν προαποφασίσει ποιος θα επιλεγεί. Πιθανότατα δεν θα το μάθεις ποτέ, οπότε χαλάρωσε.

 

Μύθος τρίτος :

Δεν είμαι αρκετά καλός για αυτή τη θέση, οι άλλοι είναι πολύ καλλίτεροι…

Πραγματικότητα :

…και που το ξέρεις ;; τι θα πει καλλίτεροι ;; αν αυτός που επιλέγει ξέρει τη δουλειά του, δεν θα ψάξει απαραίτητα για τον καλλίτερο αλλά για τον καταλληλότερο, που και θα ανταποκριθεί στα καθήκοντα, αλλά και θα ταιριάξει στο νέο περιβάλλον. Μέχρι την τελική επιλογή είσαι πάντα μέσα στο παιχνίδι. Υποψήφιοι που έχουν επιλεγεί, έχουν κάνει πίσω την τελευταία στιγμή για κάποιο λόγο και τελικά έκατσε η μπίλια στον αμέσως επόμενο. Ψυχραιμία και υπομονή. Άλλωστε το ότι συμμετέχεις στη διαδικασία είναι, έτσι κι αλλιώς, σημαντικό από πλευράς εμπειρίας.

Μύθος τέταρτος :

Αυτοί που με κάλεσαν για το interview ξέρουν πολύ καλά τη δουλειά τους και σίγουρα θα έχουν ξεκάθαρη εικόνα για το τι ψάχνουν.

Πραγματικότητα:

…μπορεί. Αλλά μπορεί και να μην έχουν ιδέα ή να βαδίζουν στο περίπου. Αν είναι σύμβουλοι με αντικείμενο την επιλογή, το πιθανότερο είναι  να γνωρίζει  τι ψάχνει και πώς θα το βρει, ανάλογα βέβαια με την εμπειρία, την οξυδέρκεια και τις γνώσεις που έχει. Αν είναι ο επικεφαλής ή κάποιο στέλεχος της εταιρίας που αναζητά να καλύψει τη θέση, τότε το ρίσκο είναι μεγαλύτερο. Αν είναι από το HR το πιθανότερο είναι να ξέρει καλλίτερα πώς θα κάνει την επιλογή (μην το δέσεις!).  Αν είναι από άλλο τμήμα της εταιρίας ……. είναι σαν να παίζεις ζάρια. Άσε που οι αξιολογητές είναι κι αυτοί, όπως οι περισσότεροι από εμάς, θύματα των στερεοτύπων. Για παράδειγμα, πολλοί έχουν φάει κώλυμα με τον πρώην (όχι αυτό που νομίζετε !)  Πόσες φορές ο δύστυχος HR Manager  δεν έχει ακούσει ή καταλάβει από το νόημα των λέξεων, τη φράση «θέλω να μου βρεις ένα προϊστάμενο λογιστηρίου σαν τον Παναγιώτη» ;;! Η πιθανή ομοιότητα σας με τον Παναγιώτη, μπορεί να επηρεάσει την καριέρα σας ! Άλλοι νομίζουν πως ο κλάδος που δουλεύουν (FMCG, τράπεζες, αλυσίδες retail, κλπ)  είναι το πιο σημαντικό πράγμα πάνω στον πλανήτη (άλλο κώλυμα αυτό !) και θέλουν όλοι οι υποψήφιοι να προέρχονται από εκεί. Πράγμα που για ορισμένες θέσεις μπορεί να ισχύει, αλλά όχι για όλες.  Απόδειξη του ότι οι εταιρίες δεν ξέρουν απαραίτητα τι ψάχνουν, είναι ότι υπάρχουν αγγελίες για συγκεκριμένες θέσεις που δημοσιεύονται για μήνες ή επαναλαμβάνονται σε διάστημα λίγων μηνών με το ίδιο περιεχόμενο.

Αυτά τα ολίγα για τώρα. Όποιος σκεφτεί κάτι άλλο… καλοδεχούμενο !

Leave a Reply